Dropshipping zasadza się na systemie trójstronnym pomiędzy klientem, sprzedawcą i dostawcą. W przypadku zakupu przez Internet, klient korzysta ze witryny internetowej e-commerce sprzedawcy, który oferuje produkty, których nie posiada w magazynie.
W chwili złożenia zamówienia klient dokonuje zakupu u dostawcy, który jest odpowiedzialny za dostawę do klienta. W dropshippingu detalistę można zatem przyrównać do usługodawcy odpowiedzialnego za sprzedaż produktów, który nie zajmuje się elementami łańcucha logistycznego. Odpowiedzialność za logistykę spoczywa na dostawcy. Ten model sprzedaży daje sprzedawcy sporą elastyczność i pozwala mu skoncentrować się tylko na sprzedaży.
Dla sprzedawcy dopiero rozpoczynającego swoją przygodę z e-commerce, dropshipping ma niewątpliwe zalety, których nie należy lekceważyć. W dropshippingu, nie musisz inwestować ogromnego kapitału początkowego. Możliwe staje się uruchomienie projektu biznesowego z niedużą sumą pieniędzy, co jest idealnym sposobem na wprowadzenie małych i średnich przedsiębiorstw na rynek. W rzeczywistości nie istnieje ryzyko posiadania dużej ilości niesprzedanych produktów. Świetna jest także możność posiadania obszernego i zróżnicowanego katalogu dostępnego od początku działalności. Jest to ogromna atrakcja dla młodego przedsiębiorstwa.